-
Segédanyagok online találkozókhoz 4
-
Olvasókörök az élelem-önrendelkezésről 7
-
Lesson1.
-
Lesson2.
-
Lesson3.
-
Lesson4.
-
Lesson5.
-
Lesson6.
-
Lesson7.
-
Közösségi etikai kódex online találkozókhoz
Mi az etikai kódex?
„A Kódex nem az egész embert átmelegítő, rendíthetetlenül
megvalósult erkölcs maga – csak mankó, amelyet majd egyszer
eldobhatunk, mert a töréseket kihevert, ép csontozatú emberlénynek
már semmiféle külső támogatásra sem lesz szüksége. De addig
örüljünk neki: használjuk. Segít. Erősít. Véd.”
(Jókai, 2004:8)
Kik és miért írják az etikai kódexet?
Az etikai kódex kidolgozását a SzACs Szolidaritási Élelem munkacsoport tagjai kezdeményezték. Hisszük, hogy egy közössen szerkesztett etikai kódex mindenki számára kényelmes és biztonságos online események alapjait rajzolhatjuk meg. A SzACs események és az olvasókörök résztvevőit ezért szeretnénk bevonni a közös alkotásba.
Az etikai kódex egy közös, az online tapasztalás során formálódó magatartási szabályrendszer, amit az online eseményeken résztvevők elfogadnak, kiegészítenek és alkalmaznak az igazságosság és méltányosság érdekében. Az etikai kódex célja tehát, hogy ezeket a viselkedési útmutatókat betartva több teret adjunk azoknak, akiknek a hétköznapokban kevesebb lehetőségük van felszólalni, kérdezni és hangot adni véleményüknek.
Miért van szükség etikai kódexre az online térben?
Azt gondolhatnánk, hogy otthonról vagy a munkahelyünkről bejelentkezve végignézhetünk egy online beszélgetést úgy, mint ahogy azt a YouTube csatornáival tesszük. Az online találkozók lényege és egyben kihívása, hogy a személyes találkozókhoz hasonló helyzeteket teremtsenek. Mivel az online találkozók egyre gyakoribbak, fontosnak tartjuk, hogy az új tapasztalás szabályait közösen, veletek, az olvasókör résztvevőivel hozzuk létre.
Közösségi etikai kódex
- Vitakultúra – A konstruktív kritika szükséges a közös tanulási folyamathoz. Ilyenkor fontos észben tartanunk, hogy az érveket és a felszólalásokat minősítsük, és ne a felszólaló személyt! Nem minősítsük egymás véleményét! Megfelelő, barátságos hangnemben szólítsuk meg társainkat!
- Kérdések – Kérdezni az előadások és a beszélgetések végén érdemes, amikor a moderátor össze tudja gyűjteni a kérdéseket. A felszólalási sorrendet az igazságosság elve alapján állítja össze a moderátor.
- Tartalmak és megosztások – Szeretnénk, ha a közös gondolkodást a hasznos linkek megosztásával támogatnánk. Fontos, hogy az esemény témáját érintő linkeket megosszuk egymással, így arra bátorítanánk minden résztvevőt, hogy a chat funkcióba írják be a témához kapcsolódó weboldalakat, kiadványokat, stb.
Bejelentkezés az online felületre
Bejelentkezéskor ideális esetben a kamerád és a mikrofonod kikapcsolt állapotban van. Ezzel segíted, hogy a moderátorok és a résztvevők zavartalanul szervezzék az eseményt. Az online eseményekről felvétel készül, így résztvevőként jogod van eldönteni, hogy a beszélgetés során megmutatkozol-e és felszólalsz-e, amíg a felvétel készül.
Az online esemény résztvevői
- Technikai és etikai moderátor – a beszélgetés technikai és etikai kereteit biztosítja
- Szakmai moderátor – az adott témában kérdésekkel készül a beszélgetésre, a beszélgetés menetét irányítja
- Jegyző – jegyzetet készít és jelzi a beszélgetésben elhangzott kulcsfogalmakat
- Meghívott beszélgető partnerek – a gondolatébresztő olvasmány bevezetése után az adott témában beszélgetnek és megosztják velünk tapasztalataikat
- Résztvevők – a moderált beszélgetés végén részt vesznek a vitában, kérdeznek és megosztják a témában releváns tapasztalatukat, kérdéseiket
Adminisztráció és moderálás
A moderátoroknak joguk van a felület tartalmát szerkeszteni, tartalmakat törölni vagy megőrizni. A moderátor feladata, hogy a beszélgetésre alkalmas teret teremtsen. Eegyéni előadás és beszélgetés esetén a működő mikrofonokat lenémíthatja és a kamerákat lekapcsolhatja.
A moderátor figyel az időkeretek és ezen belül a szünetek betartására, illetve játékos feladatok alkalmazására, annak érdekében, hogy a résztvevők figyelmét megtartsa. A moderátor mindenki beleegyezését kéri szóban és írásban, hogy felvétel készülhessen az online beszélgetésről.
A technikai és etikai moderátor feladata, hogy a beszélgetést és a kérdéseket mederbe terelje úgy, hogy közben senki nem marad csalódott az esemény végén. Minél több kérdésre és hozzászólásra add lehetőséget, úgy hogy az a résztvevők körében az igazságosan történjen.
Például, ha sok résztvevő csatlakozott online eseményhez, akkor mindenkit egy alkalommal enged felszólalni. A témában kevésbé jártas résztvevők elsőként kérdezhetnek és szólalhatnak fel.
Felhasznált Források:
További hasznos források:
https://www.eur.nl/en/media/2021-12-guide-virtual-hosting-2021?download=1