Ökológiai közgazdaságtan II.
Ez a kurzus az ELTE Humánökológia MSc. képzésen futó Ökológiai közgazdaságtan II. tantárgyat kiegészítő online tanulási felület.
Az Ökológiai gazdaságtan II. kurzus célja a hallgatókat olyan módszertani tudással felvértezni, amelynek segítségével a társadalmi-természeti rendszerben zajló interakciókat több szempontból vizsgálva, mélyebben megérthetik; s a megoldási lehetőségeket tágabb körben, a társadalmi-kulturális, az intézményi és az ökológiai sajátosságokat egyaránt figyelembe véve tudják mérlegelni. A félév során végzett empirikus munka az ökoszisztéma szolgáltatások fogalma köré épül, amely fogalom megértésére az ökológiai közgazdaságtan elméleti hátterét, valamint a kvalitatív társadalomtudományos és részvételi kutatások módszertani eszköztárát használjuk. A félév során a hallgatók párokba vagy kisebb csoportokba rendeződve önálló kutatást végeznek – a szeminárium az erre való felkészítést, valamint a tapasztalatok átbeszélését, az eredmények értelmezését célozza meg.
Course Features
- Leckék 7
- Kvízek 0
- Időtartam 50 hours
- Szint MSc
- Nyelv Hungarian
- Résztvevők 10
- Bizonyítvány Nincs
- Értékelések Igen
-
Elméleti blokk
Az ökoszisztéma szolgáltatások fogalmának körbejárása, jelentősége a döntéshozatalban. Plurális megközelítés a természet értékelésében. A természet önmagában vett (intrinsic), instrumentális és kapcsolati (relational) értéke. A kulturális ökoszisztéma szolgáltatások – különösen a green care – értékelésének sajátosságai. Kutatás „nem hagyományos” társadalmi csoportokkal – elvi és módszertani megfontolások. Az önálló kutatáshoz választható módszerek (megfigyelés, fókuszcsoport, photovoice, kérdőív) áttekintése.
-
Terepkutatás
A terepkutatás célja a kulturális ökoszisztéma szolgáltatások vizsgálata egy gimnázium 9. és 10. osztályos tanulói körében. A kutatás apropóját a gimnáziumban kialakításra kerülő iskolakert adja, vizsgálatunk pedig arra fog koncentrálni, hogy az iskolakert kialakításában való részvétel, a zöld környezetben eltöltött idő miként hat a tanulókra.
-
Adatok elemzése és következtetések levonása
A félév első szakaszához visszacsatolva arra keressük a választ, hogy az általunk használt módszerek mire alkalmasak, és mire nem? Milyen „értékeket” tudtunk feltárni, megérteni, „értékelni” ezekkel a módszerekkel? Milyen irányban lehet tökéletesíteni a megközelítést? Beleillenek-e ezek a módszerek az ökológiai közgazdaságtan paradigmájába? Ha nem, hol és miként feszegetik annak határait?